نگارنده: زهرا فتحی

چکیده

دیدگاه ها و نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حوزه های علمیه و روحانیت که بسیاری از آنها جنبه راهبردی داشته و برای ایجاد تحول در حوزه و رشد علمی، پژوهشی و معنوی روحانیت بسیار سودمند و راهگشا است. امروز بررسی و موشکافی این دیدگاه ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

مقام معظم رهبری هر بار در سفرهای خود به استان های مختلف کشور به ویژه  قم و مشهد، افق های جدیدی پیش روی حوزویان گشوده و با بیانات و رهنمودهای خود نقشه راه حوزویان را فرا روی آنها قرار می دهند. حوزه های علمیه ای که در زمان امام خمینی (رحمه الله علیه) با تکیه بر ایمان و رهبری الهی تحولی عظیم به وجود آوردند که نه تنها باعث حیات فکری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … در ایران بلکه به عنوان الگویی برای کشورهای آزادی خواه دنیا معرفی گردید.

معظم له در دیدار با علما، طلاب، فضلا و مراجع عظام، بیشر بخش های محتوایی، مسائل مدیریتی، ساختاری، چارچوب های کلی، اقدام در راستای حضور علمی جدی در صحنه جهانی، رسالت حوزه نسبت به جهان و نیازهای روز را مورد عنایت و توجه قرار می دهند که این رهنمودهای روشنگرانه، مشخص‌کننده راهبردهای اساسی حوزه‌های علمیه است.

جامعیت نگاه حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در حوزه‌های مختلف دانش، نقش راهبری ایشان در جهان اسلام، دقت‌نظر در حوزه آینده‌نگری و آینده‌نگاری، اهتمام به تحول، روزآمدی، تأکید جدی و مجدانه بر استقلال حوزه‌های علمیه، اهتمام حوزه به بررسی و تحلیل سند چشم‌انداز و نقشه جامع علمی کشور، گویای افکار بلند و اشراف کامل ایشان بر مسائل حوزه است. که در این نوشتار سعی شده در حد توان به بررسی شاخصه های حوزه ی انقلابی در آرمان های رهبر معظم انقلاب در طرح سیاست های راهبردی برای آینده حوزه، پرداخت.

کلید واژه: شاخصه های انقلابی بودن ، استکبار، انقلاب زدایی، انقلابی ماندن، حوزه های علمیه

صفحات: 1 ·

موضوعات: معرفی آثار طلاب  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...